Mahatma Gandi je rekao da se društvo treba suditi po tome kako tretira svoje najranjivije pripadnike. Po tom sudu, društvo Bosne i Hercegovine kotira jako nisko, čak niže nego po nekim drugim parametrima.
U društvu apsolutno baziranom na zaštiti prava
konstitutivnih naroda vrlo je lako doći u situaciju da ostali postanu građani drugog reda uskraćeni za temeljna
prava koja uživaju oni „prvi“. Kada pogledamo u kakvom stanju žive mnogi
pripadnici konstitutivnih naroda za čije interese se tobože svakodnevno
mukotrpno bore njihovi predstavnici jasno je kakvo je stanje kod onih kojima
nedostaje adekvatna reprezentacija i zakonska zaštićenost. Onima čiji problemi
ne dospijevaju na naslovne stranice i oko kojih se neće okupiti kritična masa
voljna da se bori za promjene.
Iako ni mnogim drugim manjinskim skupinama ne
teku med i mlijeko u BiH, brojke potvrđuju da u bosanskohercegovačkom društvu,
unutar oba entiteta, najtežu sudbinu imaju pripadnici romske zajednice - zajednice
koju u institucijama u kojima se o njoj odlučuje predstavljaju ne-Romi. Ova apsurdna
situacija podsjeća na slučaj od prije nekoliko godina kada je Saudijska Arabija
oformila Visoki komitet za ženska prava u kome nije bila niti jedna žena.
Otprilike tako izgleda borba bh vlasti da pomogne najvećoj nacionalnoj manjini
postavljajući ljude koji nisu pripadnici te manjine i koji ne razumiju njezine
probleme i potrebe.
Tako Romi kaskaju
za ostatkom populacije u BiH (koja kaska za većinom drugih europskih država) u
gotovo svim poljima. Broj zdravstveno osiguranih Roma, u usporedbi sa ostatkom
stanovništva, u strašnom je disparitetu. Romi također zaostaju i po procentu
visoko, srednje i osnovno obrazovanih osoba što se automatski odražava i na
procenat zaposlenih.
Izvještaj UNDP-a kaže da je svega 47% romske
djece uzrasta šest godina bilo upisano u prvi razred osnovne škole. Prema
podacima Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice BiH (MLJPI), zavodi za
zapošljavanje su u 2020. godini evidentirali 3.880 nezaposlenih Roma i Romkinja,
od kojih je 3.065 registrovano na evidencijama u FBiH. Regionalna studija o
Romima iz 2017. godine koju su izradili Svjetska banka (WB) i Fond ujedinjenih
nacija za razvoj (UNDP) navodi da je samo 11% radno sposobnih Roma zaposleno, a
da je čak 86% mladih Roma starosti od 16-24 godina van sistema obrazovanja,
obuke i tržišta rada (NEET).
Da bi odgovorlo na probleme s kojima se susreću
pripadnici romske zajednice u BiH, Vijeće ministara Bosne i Hercegovine
donijelo je Odluku o usvajanju Akcionog plana BiH za društvenu inkluziju Roma i
Romkinja za period 2021 – 2025. godine. Kako bi uspješno bio proveden akcioni
plan, Vijeće ministara je zadužilo Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice
BiH.
U Akcionom planu BiH za društvenu inkluziju Roma
i Romkinja 2021-2025 zacrtano je mnogo ciljeva. Planirano je, između ostalog,
povećati stopu zaposlenja na najmanje 25%, legalizovati neformalna naselja ili
osigurati trajan i pristojan smještaj, zatim, povećati upis i stopu završetka
osnovnog obrazovanja Roma na 90 %, kao i upis i stopu završetka srednjeg
obrazovanja na 50 %, te osigurati opću pokrivenost Roma zdravstvenim
osiguranjem od najmanje 95 % ili do stope jednake ostatku populacije.
Kontaktirali smo MLJPI da provjerimo u kom omjeru
su do sada ostvareni rezultati iz akcionog plana. U odgovoru je rečeno da se
kasnilo sa usvajanjem akcionog plana, tako da je isti usvojen tek krajem aprila
2022 godine. Budžet institucija Bosne i Hercegovine za 2022. godinu usvojen je
30. juna 2022. godine a sredstva namijenjena za implementaciju akcionog plana
21/25 u iznosu od 1.380.000 KM nisu bila operativna zato što je Vijeće
ministara BiH nije razmatralo Odluku o kriterijima za dodjelu grant sredstava
Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice BiH za 2022. godinu. Sredstva koja
su planirana a ne utrošena u prethodnim godinama, implementirana su tokom 2022.
godine i isporučila su minorne rezultate u nekoliko oblasti.
-u oblasti stambenog zbrinjavanja je sanirano 24
stambenih objekata, dok su 67 porodica korisnici infrastrukturnih projekata,
-48 osoba je zaposleno kod poslodavaca ili su
prošli proces samozapošljavanja,
-u oblasti zdravstvene zaštite održano je 11
obuka o načinu ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu, redovno vakcinisanje
18 djece, vakcinacija 30 odraslih Romkinja i Roma protiv Covid-a i sistematski
pregled 40 Romkinja.
Ovi rezultati su poražavajući i predstavljaju
dokaz da se do sada nije učinilo gotovo ništa da se popravi položaj najveće
manjine u BiH. Ono što je indikativno jeste da nije bilo apsolutno nikakvih
pomaka u vezi sa obrazovanjem, oblasti koja bi trebala biti apsolutni prioritet
u pokušaju da se u budućnosti Romi uspješno integriraju i budu aktivni
participantni u bh društvu.
Treba uzeti u obzir da je Akcioni plan usvojen za
zakašnjenjem od godinu i pol, pa je se za nadati da će do svoga završetka ipak
polučiti značajnije rezultate. Pravi sud Akcionog plana ćemo moći donijeti tek
za tri godine kada njegova implementacija bude završena, ali ako je suditi po
komentarima koje je za portal Newipe dao Boris Pupić iz Agencije za
zapošljavanje FBiH, teško da možemo očekivati ostvarenje ciljeva. Pupić je
izjavio kako je Akcioni plan samo spisak želja te da izdvojena sredstva
apsolutno nisu dovoljna da se ostvare zacrtani ciljevi.
Iako je državni budžet iz godine u godinu veći,
budžetska izdvajanja za potrebe Roma su iz godine u godinu manja. U 2015.
godini je u ove svrhe izdvojeno oko 2.7 miliona KM, dok su za ovu godinu
planirana svega 1.3 miliona KM.
Prioriteti izvan ravnoteže- zanemarivanje
obrazovanja kao garant teške budućnosti
Daj čovjeku ribu, nahranio si ga za dan, nauči
čovjeka da peca i nahranio si ga za cijeli život.
Kod naših vlasti je ipak drugačiji tok misli.
Umjesto obrazovanja koje predstavlja stavljanje alata potrebnog za uspješan
život u ruke Roma, najviše novca se ulaže u stanovanje. To znači da naše vlasti
Romima daju ribu koja ih hrani jedan dan, smatrajući da su posao završenim i
očekujući da će ih ta riba othraniti cijeli život. Nema pretjeranog
senzibiliteta o tome kako će udomljeni Romi plaćati režije, namirnice i
generalne troškove života čiji je iznos skočio do neba.
Iako je stambeno pitanje itekako značajno i osnov
je za kvalitet života dostojnog čovjeka, ono neće dovesti do potpune inkluzije
u društvo niti će pomoći primaocima pomoći da prekinu lance generacijskog
siromaštva i krenu ka boljem životu. Rješavanjem stambenog pitanja se rješava
trenutni problem. Međutim, suštinski problem koji se mora prevazići da bi došlo
do potpune socijalne inkluzije ostaje da visi u zraku.
Bez stalnog zaposlenja, sve uloženo u rješavanje
stambenog pitanja postaje gotovo beskorisno, jer još od vremena prvih
civilizacija pa do danas čovjeku da preživi nikada nije bilo dovoljno imati
samo adekvatno skrovište. Da bi se preživjelo, potrebno je biti u mogućnosti
kontinuirano donositi hranu i sve druge potrepštine u to skrovište. Zbog niskog
nivoa obrazovanja i niske kvalifikacione strukture Romi predstavljaju teško
zapošljivu grupu ljudi i znatno im je otežano kontinuirano osiguravati
pristojan kvalitet života svojoj porodici. Obrazovan čovjek će puno lakše
pronaći adekvatno zaposlenje, samim tim će cijela njegova porodica dobiti
zdravstvenu zaštitu dok će u budućnosti moći mnogo lakše riješiti i problem
stanovanja. Ulaganje na bilo koji drugi način dovodi do kreiranja paralelnih
društava, u kome će jedno društvo biti ovisno o pomoći, nesposobno za bilo šta
više od pukog preživljavanja.
Disparitet u obrazovanju koji postoji između
ostalih naroda i Roma ukazuje na nemar prema ovoj zajednici, a količina
uloženih sredstava vlasti je samo potvrda da ne postoji istinska želja da se
ispravi nepravda prema ovoj skupini ljudi. 40 000 KM predviđenih od strane
državne vlasti na godišnjem nivou bi trebalo doprinijeti poboljšanju
obrazovanja Roma je kap u moru sredstava koja se moraju uložiti ukoliko se
zaista želi riješiti ovaj problem. Niže učešće romske djece iz formalnog
obrazovanja dolazi do zaostatka pri razvoju njihovih individualnih vještina
potrebnih za kasnije uspješno konkurisanje na tržištu. Tako je Romima koji se
nisu uspjeli stručno usavršiti ograničena mogućnost za učešćem u društvenom,
ekonomskom i političkom životu.
Kako je moguće da je jedan sedamnaestogodišnjak
koji nije prošao kroz formalno obrazovanje svjestan da je za uspješan i
financijski, stambeno i zdravstveno stabilan život potrebno obrazovanje, a toga
nisu svjesni donosioci odluka koji su proveli dvocifren broj godina školujući
se? Jer kako bi, ukoliko su svjesni vrijednosti obrazovanja i potrebe za
pružanjem kvalitetnih uvjeta za ovu ranjivu skupinu, smanjili izdavanja iz
budžeta onda kada je sve poskupilo? Kako je moguće da je u novom budžetu za
obrazovanje roma izdvojeno svega 40 000 KM? Ili nisu svjesni važnosti
obrazovanja, ili ih jednostavno nije briga. Akcioni plan čiji je cilj znatno
veći procenat obrazovane romske djece je samo mrtvo slovo na papiru i ne moramo
čekati da njegov period provođenja dođe kraju da bismo znali da se neće
ostvariti.
Kemal zbog manjska senzibiliteta i pogrešnog
pristupa vlasti nije imao priliku da godine u kojim kada bi mu trebali biti
najveći problemi zadaća iz matematike i kako da nagovori svoju simpatiju iz
razreda na izlazak, provede u školskim klupama. Umjesto toga, osuđen je na
život teškog fizičkog rada i života na marginama bh društva.
Koliko još vremena i raznih akcionih planova i
inicijativa treba da dočekamo da bi, neki novi Kemal, pripadnik romske
zajednice u BiH, izjavo „Lako mi je jer sam išao u školu. Školovao sam se i
dobio diplomu i sada mogu da konkurišem na razne poslove kao i moji sugrađani“?
Autor: Mirsad Fišo
Comments
Post a Comment