23. I 24. februara održana je treća po redu Mala škola kritičkog
propitivanja prošlosti. Centar za mlade KVART već tradicionalno organizuje ovu
školu sa ciljem otvaranja prostora za promišljanje, razgovor i propitivanje
narativa o bližoj i daljoj prošlosti koji dominiraju u regionu. Dominantni
narativi jesu isključivo nacionalni i često su obojeni religijskim uticajima.
Sa obzirom na takvo stanje od izuzetne važnosti je stvoriti novi prostor za
razgovor i razmjenu stavova, ideja i pitanja u vezi sa tranzicijskom pravdom,
kulturom sjećanja i generalnim uvjerenjima koja se rijetko ili nikada ne dovode
u pitanje. Učesnici/e škole su bili/e mladi/e iz cijele Bosne i Hercegovine za
koje je program škole i kreiran.
Tamara Šmidling, Lejla Gačanica i Edin Ramulić su učesnike
i učesnice škole proveli kroz principe kritičkog mišljenja kao procesa, ali i
kao vrijednosti koja obilježava društvo koje teži slobodi. Kroz module male
škole se govorilo o različitim informacijama i dezinformacijama koje kreiraju
uvjerenja stanovništva. Pitanje etičke odgovornosti se nametnulo kao pitanje od
suštinske važnosti za promišljanje prošlosti, djelovanje u sadašnjosti i
kreiranje budućnosti.
‘’Moje iskustvo sa Male škole kritičkog preispitivanja
prošlosti je jako pozitivno i smatram da ovakvih radionica treba da bude što
više jer su jako korisne. Upoznali smo se sa ratnim dešavanjima u Prijedoru i
saznali šta se dešavalo na njihovoj teritoriji. Pričali smo o tome kako ne
treba vjerovati svemu što pročitamo i kako sve treba preispitati. Priče sa
naših prostora su jako diskutabilne jer imamo tri naroda koja imaju svoja
viđenja istorije i svi uče drugačije događaje i vrše indoktrinaciju nad djecom
koja odrastaju misleći da je sve što čuju od starijih istina. Upravo iz tog
razloga su ovakve škole potrebne jer mladi mogu da upoznaju druge ljude, druže
se sa njima i razvijaju kritičko mišljenje.’’ -Ivana Vasić
‘’Mala škola
kritičkog propitivanja prošlosti je za mene bila jedinstven događaj. Imao sam
priliku upoznati se sa konceptima kao što su tranziciona pravda, suočavanje sa
prošlošću i kultura sjećanja, ali i dodatno razviti svoje kritičko razmišljanje
o događajima iz bliže prošlosti. Ono što je definitivno ostavilo najveći trag
na mene jeste sam obilazak spomenika u gradu Prijedoru. Uvjerio sam se da
lokalne vlasti ciljano kreiraju jedno specifično viđenje prošlosti kroz
izgradnju spomenika koji su namijenjeni samo žrtvama jednog naroda,
zanemarujući sve druge žrtve. Naravno, Mala škola je nezaboravna i zbog samog
druženja i upoznavanja novih mladih ljudi iz cijele Bosne i Hercegovine, ljudi
koji su tu došli sa istim motivima kao i ja.’’- Mirza Arifović
Comments
Post a Comment