U ovome osvrtu na temu kulture
sjećanja, za početak nešto o pojmovima i mehanizmima koje nazivamo „kulturom
sjećanja“ pa i „politikom sjećanja“. Kultura sjećanja, jednostavno
rečeno, podrazumijeva načine na koje jedno društvo, zamišljeno kao cjelina,
pamti i interpretira prošle događaje. Govorimo o rezultatu donekle osmišljenog
odnosa prema prošlosti, dakle može se promatrati proces proizvodnje i
distribucije sjećanja, odnosno raspoznati određena politika sjećanja.
Društvo će se sjećati onoga što ono odabere i, samim odabirom, obilježiti
dijelove i perspektive povijesti kao važnije, ključnije od drugih koji potom padaju
u pozadinu ili će pak potpuno iščeznuli iz matrice sjećanja koja se zatim i
generacijski prenosi. Najmoćnija uloga kulture sjećanja jest ona kao sredstvo
određenja identiteta grupe i uspostavljanja kohezije unutar nje. Iako je
sjećanje koje se slojevito skuplja u iskustvu pojedinca iznimno potentna točka
u prenošenju naših shvaćanja takozvanih „povijesnih lomova“ (posebno ratnih
sukoba i trauma iz devedesetih), pojedinačno je sjećanje, ipak, kolektivno
oblikovano. Ono gradi identitet i samo shvaćanje grupe koja se nastoji
promatrati kao ujedinjena, kohezivna zajednica. Kultura sjećanja nužan je
mozaik pamćenje i interpretacija tih pamćenja koji će stvarati zajednicu
zato što će utjeloviti most povezivanja društva sa njegovom prošlošću. U toj
interpretaciji prošlosti nastoji se zapravo isplesti jedna nit koja
kontinuirano pripovijeda priču o društvenoj, kulturnoj i političkoj zajednici
koja se u sadašnjosti nastoji identificirati kao ujedinjena. Kako se na Zamisli.ba već pisalo, kultura sjećanja
dio je planiranja, ali i nadanja, tj. nadogradnja socijalnog i vremenskog, a
dodala bih, i ideološkog horizonta. Prepričavanje, filtriranje, interpretiranje
prošlosti neizostavni je orijentir za sadašnjost i budućnost. Na jedan način, ono
diktira kolektivni imaginarij gdje smo sada, zašto smo sada, gdje i s kim
stremimo biti ubuduće te, što je najvažnije, s kojim vrijednostima.
Kultura sjećanja kakvu sam ovdje
predstavila zapravo se ponajviše referira na institucionalnu, dominantnu i na
prvi pogled općeprihvaćenu matricu kulture sjećanja, iako ona nije jedina. Što
više zalazimo u proučavanje dominantnih kultura sjećanja na našim prostorima,
to više izvire točaka njihovih problematika, zlouporaba i manipulativnih
potencijala. Mnogi od nas će primijetiti da autoriteti u društvu znaju vješto
utabati put prenošenja iskrivljenih, fragmentiranih kolektivnih iskustava
povijesti, te varljivog oblikovanja identiteta kroz optiku povijesnih događaja
i narativa. Kada se krenemo baviti konkretnih slučajevima dana sjećanja,
obilježavanja i komemoracija, podizanja spomenika, čak dijeljenja državnih
odlikovanja zapravo se susrećemo sa metodama upražnjavanja kulture sjećanja,
gdje se čin sjećanja na povijesne događaje rutinizira i svodi na deklarativno
iskazivanje počasti stradalima. Prava uloga i zapravo mirovni, zacjeljujući
potencijal kulture sjećanja, onakve kakvoj se nadamo, zametnuta je ispod tepiha.
Njegovanje kulture sjećanja za mene prvenstveno označava poticanje procesa
kritičkog suočavanja s prošlošću, čak motiviranje javnosti i zajednice na
razmišljanje o ideološkom motivu i podlozi nasilju. Dominantni narativi kulture
sjećanja u kojima odrastaju mladi u post-ratnoj jugoistočnoj Europi većinski
odudaraju od idealne uloge kulture sjećanja – a to je izgradnja održivog mira
u post konfliktnim društvima. Prijenos znanja i iskustava iz minulih vremena
budućim generacijama trebalo bi doprinijeti razumijevanju dubljih uzroka
konflikta, težiti izgradnji empatije prema žrtvama i raditi na sprječavanju
ponavljanja istih grešaka. Situacija je utoliko paradoksalna: narativi kulture
sjećanja imaju zadatak učiti nas da ne dozvolimo da se zlo više ikad ponovi, a
u njihovoj viziji i provedbi u praksama politika sjećanja iščitavamo opravdanja
za nove cikluse nasilja. Kultura sjećanja jest, dakle, u riziku da biva
igralištem povijesnog revizionizma; da žrtve budu iskorištene (usudit ću se
reći čak „prostituirane“), ali ne i kompenzirane za proživljeno; da ratni
zločinci budu glorificirani u likove heroja; da medijski prostor bude obilježen
neprofesionalnim pristupom temi suočavanja s prošlošću; a nastava povijesti i
(h)istorije posluži identitetskim svrhama, a ne edukativnim, makar pod cijenu
znanstveno utemeljenih činjenica. Pristup povijesti postaje dogma. Međutim, bez
obzira na moć političkih elita da javno afirmiraju određena tumačenja
prošlosti, kultura sjećanja se u društvu formira i nadograđuje kroz različite
komunikacijske i identifikacijske kanale velikog broja ljudi, skupina i
institucija. Stoga bih se posvetila doprinosima mirovnih inicijativa, civilnih udruga,
omladinskih centara i svih naših alternativnih, slobodarskih prostora krojenju
zdravije kulture sjećanja.
Ovome tekstu nisam namijenila da
sagleda aktualno stanje kulture sjećanja u BiH, Hrvatskoj ili Srbiji. Između
ostalog, dobrom su dijelu mladih u postjugoslavenskim društvima već iz iskustva
jasne karakteristike kulture sjećanja u etničkoj i/ili lokalnoj zajednici u
koju su uronjeni, kako se ona manifestira, a i koje su posljedice njezine monopolizacije.
Namjera mi je iskoristiti priliku da govorim iz pozicije osobe koja je o ratu i
miru cijeli život učila uronjena u hrvatski kontekst, a po prvi puta dolazi u
Bosnu i Hercegovinu – upravo u Prijedor i upravo preko Male škole kritičkog
promišljanja prošlosti, u posjet Centru za mlade „Kvart“. Pomalo mi je intrigantan
slučaj moga posjeta. U želji da prvenstveno dođem učiti o prijedorskome
kontekstu kidanja karte po etničkim linijama, o najgorim vremenima razdora koje
naše starije generacije pamte, naišla sam na donekle neočekivan proces gradnje osjećaja
– iznimnog zajedništva. Bilo mi je na prvi pogled začuđujuće kako susret sa
poviješću i nasljeđem devedesetih, u svim svojim mračnim stranama, konfliktima
i traumama, djelovalo nevjerojatno povezujuće. Učeći o njima osjećala sam se izuzetno
povezano i isprepleteno sa ljudima iz drugih krajeva regije. Građanske i omladinske
inicijative, vaninstitucionalni društveni i kulturni centri, mirovne
organizacije i udruge, svi programi koje oni nude, pa i mediji koji im pružaju
podršku i prostor za edukaciju javnosti – prekidaju onaj komunikacijski šum, baziran
na stereotipima i predrasudama, prenošen generacijama, koji sam do sada pokušala
nadići. Rekla bih da im uspijeva graditi ono što sociolog Paolo Jedlowski
naziva narativnom zajednicom. To je zajednica koja je potaknuta da
postane sposobnija za pažljivo slušanje individualnih priča, jača tako veze
međusobnog prihvaćanja i osluškivanja, a što je iznimno važno, da komunicira i
sa onim što je van njezinih granica. „Kvart“ i s njim umrežene inicijative
ozbiljno su se dokazali kao stup oslonac na putu ka zdravijoj kulturi sjećanja
time što su izbjegli onaj površni, naivni, apolitični pristup sukobima koji
traži da se preko bolnoga jednostavno pređe, zaboravi i tako zagarantira bolja
sudbina, već su hrabro i potkovano ušli u proces edukacije mladih koji bi inače
bili prepušteni da se sa svojom (post)konfliktnom „prtljagom“ nose kako god
znaju i umiju. Impresivno je zapravo kako prostor za tako nešto uspijevaju
rastvoriti dok rade i djeluju često na margini – medija društva, pozornosti, kapaciteta.
Organizacije civilnog društva i pojedinci koji svojim entuzijazmom i upornim
radom grade mostove i oživljavaju povjerenje, unatoč marginalnom položaju, igraju
glavnu ulogu u procesima suočavanja s prošlošću. Iako nemaju
institucionalnu moć, ipak oprimjeruju kako se na lokalnoj i regionalnoj razini
može utjecati na javni diskurs kulture sjećanja. Teško se može opisati o kakvom
se tu zadatku radi – promicanje dijaloga, kritičkog mišljenja i međusobnog
razumijevanja prije će biti stigmatizirano, na vidljive i nevidljive načine
sankcionirano, nego podržano od strane državnih institucija, pa i širega
društva. U propitivanju narativa kulture sjećanja u javnom prostoru, je li se
ona i zašto zloupotrebljava i kakve posljedice to ostavlja na nove generacije i
cjelokupno društvo, kolektivi poput „Kvarta“ zapravo pokazuju više od brige za
prošlost i njezino tumačenje. To je izraz brige, nade i pravde za našu
sadašnjost i budućnost. Hvala Kvartu na gostoprimstvu, borbi i inspiraciji, vidimo
se sljedeći put!
Ivona Kos,
Šumber (Istra),
Comments
Post a Comment