Skip to main content

Društvena reakcija na muško nasilje prema ženama


Ne treba se biti istraživač, da bi se izveo zaključak kako u Bosni i Hercegovini još uvijek ne postoji potpuna jednakost spolova. Ne mora se biti ni socijalni radnik, da bi se primijetilo koliko je nasilje nad ženama u našoj državi sveprisutno i da je svaka druga žena doživjela barem jedan oblik nasilja. Postavlja se pitanje - kako je nasilje postalo naša svakodnevnica?

Žena je uvijek kriva

Činjenica je da mi živimo u društvu kojem je uvijek žena nešto skrivila. Ako se oblači kako želi, previše je otkrila. Ako oblači široku odjeću, to znači da se zapustila. Ako se šminka, onda izaziva. Ako se ne šminka, odustala je od sebe. Ako je šutjela, zašto nije govorila? Ako je rekla, zašto nije trpjela? Ako je trpjela, zašto nije otišla? Ako je otišla, zašto nije ostala? Ako je plakala, znači da je preslaba. Ako je vikala, znači je histerična. Ako se ubila, onda je jadnica. A ako je preživjela, onda to što joj se desilo i nije tako strašno. Niz se dalje samo nastavlja, kao algoritam kojem nema kraja i koji se uvijek vraća svojim počecima – mizoginiji, seksizmu i patrijarhalnom društvu koje te vrijednosti njeguje. Na ovaj odnos smo mogli naići i posljednjih mjeseci kada je pokrenuta kampanja Nisam tražila, koja predstavlja regionalni #MeToo pokret, za koji je odavno došlo vrijeme. Žene su napokon odlučile da govore o strahotama koje su im se desile na poslu, fakultetu, pozorišnim daskama, u kući ili na ulici, međutim, ni njihove priče nisu prošle bez osude.

Nasilje kao bolest društva

„Eto, sad našla da prijavljuje silovanje, poslije toliko godina!“

 „Bolje bi joj bilo da je šutjela!“

„Zašto je trpjela sve te godine?“

„Ma, on je psihopata, bolesnik!“

Jasno se vidi u ovim primjerima, da oni suštinski imaju jednu dodirnu tačku, a to je da se vješto izbjegava krivica muškarca ili osuđivanje njegovog ponašanja. Čak i kada se kaže: „On je bolesnik“, zapravo se umanjuje odgovornost muškarca i pripisuje se njegovoj smanjenoj uračunljivosti. Iz ovoga proizilazi da su ljudi na Balkanu svjesno i nesvjesno prije spremni osuditi bilo koji postupak žene, nego muškarca, čak i kada se radi o najstrašnijim oblicima nasilja. Možemo reći da tu leži najveći problem našeg društva. Kada kažemo da je neko „bolesnik“, mi poručujemo da je to individualan problem i da se ostatak društva to ne tiče, a zapravo je nasilje prema ženama itekako društveni problem, što tvrdi i statistika. Prema podacima Agencije za ravnopravnost spolova u BiH, svaka treća žena je bila žrtva fizičkog nasilja, a čak svaka druga žena u ovoj zemlji je od svoje 15. godine doživjela neki oblik psihičkog, seksualnog ili ekonomskog nasilja. S druge strane, uslijed pandemije se povećalo nasilje nad ženama, o čemu se ne govori skoro nikako u medijima ni u javnosti. Zbog zatvaranja sigurnih kuća, bezbroj žena je ostalo bez sigurnog mjesta gdje bi se mogle zaštititi od nasilnika. Također, utvrđeni su i slučajevi recidivizma tokom lockdown-a. Nasilje nad ženama je odjednom postao nečiji, a ne naš problem.

 

Čija si, ako moja nisi?

Žena se u očima većine ovdašnjih muškaraca i dalje posmatra kao stvar, koja je u njihovom vlasništvu. To se najbolje može vidjeti u popularnoj kulturi na Balkanu, uzimajući u obzir da je ona odraz onog što društvo u najvećoj mjeri konzumira, ali i smatra općeprihvaćenim ponašanjem. Od Lepe Brene i stiha „Robinja sam tvoja, ubij me“, Ace Lukasa i stihova „Voliš li me kad pravi sam grubijan“ i „I zdravlje zbog mene zauvijek izgubiš“, pa do Katarine Grujić i stihova „Svaka bi pala kad se postaviš k'o Bog“, jasno je da se u ovim i sličnim primjerima radi o metafori, ali problem nije u njoj samoj, nego u recipijentu iste, jer je neće svako doživjeti metaforom, nego ponašanjem koje je prihvatljivo i onim koje se od žene očekuje. Sjetimo se Arnele Đogić, koja je monstruozno ubijena samo zato što više nije željela da bude u ljubavnoj vezi s jednim čovjekom. On je sebi dao za pravo da toksičan stih iz neke turbofolk pjesme, kao što je „moja ili ničija“, zaista sprovede u djelo. S druge strane, jedna prijateljica je nedavno doživjela traumatično iskustvo sa svojim ocem. Nakon što je njenoj majci nanio teže fizičke povrede, ona, majka i sestra su otišle da žive u drugi stan, a on ih je svakog dana uhodio, prijetio direktoru njene majke, zbog čega je dobila otkaz, pratio ih na ulici i ucjenjivao telefonom. Kada su tražile zabranu prilaska, rješenje nije stiglo ni naredna dva mjeseca, jer je njen otac bivši policajac, pa je izvršio uticaj na blagovremeno donošenje rješenja. To pokazuje da nasilnik nema granice i da sebi dopušta sve, a iza sebe ima mašineriju, društvenu i institucionalnu, koja će ga podržati i opravdati.

Sitniš koji život znači

Nasilje je ozbiljan problem i potrebno je ozbiljno se njime pozabaviti, jer bi bila šteta da aktivizam žena ostane samo na stranici na društvenim mrežama, jednako kao što je šteta da zaštita ženskih prava ostane mrtvo slovo na papiru. Potrebno je napraviti veće korake, ohrabriti žene i pokazati im da zaista nisu same, na način da se određena sredstva iz budžeta usmjere na zaštitu žrtve nasilja. Jedan od glavnih uzroka povratka pojedinih žena nasilniku jeste finansijska ovisnost. Kada bi država finansijski podržala žene koje su bile žrtve nasilja i pomogla im pri zaposlenju i rješenju stambenog pitanja, nema sumnje da bi se stopa nasilja počela smanjivati. S druge strane, mislim da je neophodno uvesti i obavezne predmete o feminizmu i toleranciji u škole, kako bismo djecu od malih nogu učili šta je nasilje, kao i da poštuju ne samo žene, nego i sve druge marginalizirane skupine društva. Nisam tražila je jedna izvrsna inicijativa, jer su žene napokon progovorile o onome što se dešava godinama i što je postalo sasvim uobičajeno. Međutim, strahujem da će borba protiv nasilja i zlostavljanja ostati samo na web stranici, a da se to ne bi dogodilo, potrebno je da se država uključi i izvadi iz svog džepa sitniš koji nekim ženama život znači.

Dosta je bilo Hasanaginica!

Merima Mustafić

Comments

Popular posts from this blog

Pogled na prošlost i njeno suočavanje iz ugla jednog srednjoškolca

  Šta je to prošlost? Za nekoga su to lijepe uspomene iz djetinjstva i mladosti, a nekome - prošlost predstavlja bol, strah i oslikava zaobilaznu temu. Može li se reći da je prošlost u stvari nešto što je prošlo? Šta ako nije prošlo? U takvim situacijama se bude različita pitanja. Nekada davno, prema onome što učimo iz historije, Balkan je bio mjesto gdje su se odvijali jako važni događaji. Ono što je nama najzanimljivije jeste Drugi svjetski rat. Drugi svjetski rat donio je nesreću i negativne posljedice u svim krajevima. Kod nas je situacija bila specifična. Ljudi različitih nacionalnih ili vjerskih pripadnosti morali su birati svoju (ponekada i tuđu) stranu. Na jednoj strani, u Drugom svjetskom ratu bili su Sile osovine (Nacistička Njemačka, Fašistička Italija, Militaristički Japan, njihovi protektorati i marionetske države). Na drugoj, prema mnogima onoj boljoj strani bili su – Saveznici (Velika Britanija, Francuska, kasnije Sjedinjenje Američke države i Sovjetski savez, dr

Prijavi se na "Malu Školu Kritičkog Promišljanja Prošlosti"

  Da li ste zainteresovani da čujete i drugu stranu prošlosti? Da li vjerujete svemu što učite u školi? Koliko vas je formalno obrazovanje podsticalo na kritičko razmišljanje i kako politika utiče na to što učite? Ukoliko želite da propitate ova pitanja, prijavite se za učešće na  "Malu školu kritičkog propitivanja prošlosti"  koja će se održati od  15-17.11.2024. godine u Prijedoru. Pravo na učešće imaju osobe sa područja Bosne i Hercegovine, Srbije, Hrvatske i Crne Gore starosti  od 16 do 30 godina.  Krajnji rok za prijave:  08.11.2024. Formular za prijavu je na sledećem  linku: link za prijavu Učesnici_e će kroz dvodnevnu radionicu imati priliku da se upoznaju sa osnovnim teorijskim konceptima tranzicione pravde, društvenim iskustvima prevazilaženja traumatične prošlosti, razvijanjem kritičkog razmišljanja prema društveno-političkim dešavanjima u prošlosti, te kako pojedinac/ka mogu da doprinesu navedenim procesima. Takođe, učesnici_e će imati priliku da čuju preda

Poziv na učešće na petom Antifašističkom kampu

Centar za mlade KVART organizuje peti Antifašistički kamp u Kozarcu, Prijedoru i ovom prilikom pozivamo sve antifašistički orijentisane mlade osobe da se prijave. Kamp će se održati od 01.08.2024.-06.08.2024. u Kozarcu, Prijedoru, a pravo na učešće imaju sve osobe iz Bosne i Hercegovine, Srbije, Hrvatske i Crne Gore od 18 do 30 godina. Učesnici i učesnice će kroz šestodnevni program imati priliku da slušaju predavanja o Antifašizmu i fašizmu, istorijskom revizionizmu i njegovim posljedicama, političkoj snagi antifašizma danas, kao i novom talasu fašizma u Evropi i svijetu. Pored predavanja i radionica, učesnici i učesnice će imati priliku da posjete spomenike i da čuju o tim mjestima i njihovom značaju. Prijave su otvorene do 26.07.2024., te će odabrani učesnici biti obaviješteni 27.07. i 28.07.2024. Troškove puta, smještaja i hrane snosi Centar za mlade KVART.  Formular za prijavu je na ovom linku  .  Radujemo se vašim prijavama! :)