Skip to main content

KAKO OPSTAJE KULTURA SJEĆANJA U BOSNI I HERCEGOVINI

 Ova tema je od suštinske važnosti za sve nas,osobito misleći na narode u BiH. Uzimajući u obzir

da je kultura uopšteno izopštena, kao kulturološki pojam može se pak još sresti u nekim

dubokoumnim rečenicama i krugovima. Aktuelnost i važnost ove teme i dalje se potvrđuje u

savremenim društvima, a posebno onima s traumatičnim istorijskim iskustvima koja se nisu

suočila sa svojom prošlošću, kao što je i naše društvo.

Postavio bih pitanje da li postoji kultura sjećanja u BiH? Bojim se ako i postoji da je svedena na

minimum, duboko žalim zbog saopštavanja ovakve informacije. Kultura sjećanja se izravno svela

na individualno shvatanje stradanja ljudi i na individualni momenat pojedinca. Ovome fenomenu

svjedoče zapostavljeni spomenici diljem naše prelijepe zemlje.

Kultura sjećanja je izuzetno važna oblikuje individualne i kolektivne identitete te utiče na njihovu

daljnju transformaciju. Nažalost svjedoci smo toga da će se društvo sjećati onoga što ono odabere

i kako ono misli da treba. Mi ne samo da smo toga svjesni nego na veliku žalost možemo vidjeti i

konstatovati da naša društvena zajednica zloupotrebljava svoju prošlost, iznimno je važno na

početku spomenuti da se kultura sjećanja ne bavi onim što se dogodilo. Komunikacija u ovom

momentu je od suštinske važnosti, mora se sustavno govoriti o ovoj problematici. Dodao bih da

je pojedinačno sjećanje kolektivno oblikovano. Kultura sjećanja je izuzetno širok pojam. Pojam

kolektivnog sjećanja veže se za kulturu sjećanja koja ima jednaku važnost za pojedinca, njegovu

socijalizaciju, identitet, kao i individualno sjećanje. Predstavlja više ili manje osmišljen odnos

prema prošlosti i sredstvo određenja identiteta grupe i uspostavljanja kohezije. Umijeće pamćenja

se odnosi na pojedinca i pruža mu tehnike uz pomoć kojih može da unaprijedi svoje pamćenje, i

odnosi se na individualni kapacitet. Kod kulture sjećanja, nasuprot tome, riječ je o ispunjavanju

socijalne obaveze, ona se odnosi na grupu. Ovdje se radi o pitanju “Šta ne smijemo da

zaboravimo?” Ovakvo pitanje ide uz svaku grupu.Tamo gdje je ovo pitanje centralno i gdje

određuje identitet i samorazumijevanje grupe možemo da govorimo o “zajednici pamćenja”

odnosno kultura sjećanja je povezana sa “pamćenjem koje stvara zajednicu”.Kao što je umijeće

pamćenja dio učenja tako je i kultura sjećanja dio planiranja i nadanja, tj. nadogradnja socijalnog

i vremenskog horizonta. Vrlo su važna dva preduslova: prošlost ne smije u potpunosti da nestane,

neophodno je da postoje dokazi; dokazi moraju da posjeduju karaktrističnu diferentnost u odnosu

na “danas”.

U kontekstu socijalne obaveze ona je gotovo neispunjiva u našoj zemlji, kolektivna svijest

generalno ne živi u BiH. Ovoj temi treba dati znatan postor u medijskom prostoru a u školama

dati učenicima priliku da debatuju na ovu temu. Istina ova tema nije neka široko polularna tema

mladima, ali je važno njihovo sagledavanje ove teme kao i razumijevanje da mladi zapravo

razumiju važnost ove teme zato što osjećaju da nešto nije u redu sa načinom u kojem se kultura

sjećanja tretira u društvu gdje se priča konstantno o nacionalizmu, jakoj mržnji drugih i drukčijih.

Nacionalizam je glavna tema kojom su okupirana ne samo javni mediji nego i cijela populacija u

našoj zemlji, to potvrđuje činjenica da se veličaju ratni zločinci kojima je Međunarodni sud

dodijelio presudu o počinjenim zločinima, fenomen je i isticanje zastava na balkonima svojih

kuća ili prostora. Obzirom da sam djelatnik škole pa bih se nadovezao i u tom kontekstu na temu

kako opstaje kultura sjećanja,na našu veliku žalost ona i ne postoji u pravom svom smislu .


Ukoliko tijekom osnovnog obrazovanja i vaspitanja jednom (ili nijednom) posjetite Kozaru ili

bilo koji drugi spomenik ili muzej i to ne kao spomenik i mjesto stradanja nego kao turističko

mjesto za šetnju onda se daje odgovor da u našem školstvu dakle uopće ne živi kultura sjećanja.

Isti je slučaj sa književnoću , ukoliko se učenici prvi put tijekom svog osmogodišnjeg školovanja

susretnu se sa poemom „Stojanka Majka Knežopoljka“ slavnog Skendera Kulenovića onda nam

je jasno ne samo da ne mogu imati kulturu sjećanja nego ne mogu ni razvijati kritičko mišljenje.

Uopšte se ne posjećuju likovne kolonije koje govore o tematici stradanja i sjećanja, a bojim se

ukoliko neka viša tijela raspišu konkurs koji u prvi mah djeluje da za cilj ima dati učenicima

priliku da se upoznaju sa prošlošću ,da se često u zaleđini kriju nacionalističke ideje koje su

mene već nekoliko puta dovele u veoma bolan i nezavidan položaj, zapitao bih se svaki put

ponovno gdje mi to živimo, šta sa nama i dalje nije u redu?! Ni kroz priredbe niti na bilo koji

drugi način školstvo ne zauzima bilo šta po pitanju ove suštinske važne tematike. Isti je slučaj i sa

srednjoškolskim obrazovanjem, učenici koji već mogu da dublje razumiju da se upuštaju u

komentiranja, debate, različita proučavanja, nemaju dodira uopšte sa ovom tematikom. Nije to

slučaj na času jezika, isto je i na časovima historije gdje imamo šturo objašnjavanje i pisanje

osnovnih informacija. Iskreno govoreći boli ovakva realnost ali svjesni smo da se guši svaka

sloboda i da imamo jaku političku kontrolu sa svih strana. Potpuno je jasno da je politika sjećanja

jedna od glavnih prepreka tome da se uspostavi kultura sjećanja koja bi bila utemeljena na

poštovanju ljudskog života na etici ljudskog dostojanstva te univerzalnoj etici ne onoj koja je

uslovljenja time kojoj etničkoj kategoriji žrtve ili počinioci pripadaju. Danas imamo strategije

poricanja a to je da se kaže da se to „nešto“ doista dogodilo. U ovome svome tekstu insistiram na

važnosti suočavanja sa istinom o prošlosti ma kakva ona bila. Prosto se moraju razjasniti do

kraja užasi prošlosti i zamoliti oprost od žrtava. Bez toga doista neće biti ni katarze, negdje u

dubini svoje duše nosim pomisao da svaki čovjek to zna, da je toga svjestan. Izuzev toga smatram

da je realna mogućnost da nam se ponovi isto ili slično. Mediji su jako zakazali kada govorimo o

kulturi sjećanja iako činilo se da su nezavisan faktor u cjelokupnoj priči, ispostavilo se da to nije

tako. Kod nas odavno važi pravilo vidi kako „on“ tako ću i ja. Glavni naš stereotipi oni

naši,vaši,moji,njihovi i tako dulje i dulje.. Jedna od definitivno strašnijih momenata su

neobilježena mjesta stradanja, u našoj zemlji nažalost imamo i takve primjere a koji direktno

utiču na kulturu sjećanja. Nažalost sveprisutan je i proces brisanja sjećanja koji je krajnje

destruktivan i ulijeva strah. Narativi kulture sjećanja kod nas podstiču na razdvajanje. U našoj

zemlji ne postoji zdrava kultura sjećanja toga smo svi svjedoci, moram to priznati s bolnom

sviješću dok npr. širi region njemački školski sistem vodi učenike na mjesta stratišta Jevreja u

Drugom svjetskom ratu. Mi svjedočimo posjete spomenicima,muzejima, komemoracijama samo

žrtvama svoga naroda ali potpuno pogrešno opet uz nacionalističku propagandu uz zastavu i

politička djelovanja. Ipak nije sve tako crno postoji pojedinci,zajednice i udruženja koja podstiču

svijest o kulturi sjećanja.Postoje odlični centri za mlade sa ispravnim praksama kada je u pitanju

kultura sjećanja. Kroz sveobuhvatni bogati program ukazuju na glavnu problematiku kulture

sjećanja i kroz teoretski i praktični dio. Ovu svjetlu praksu treba da vode mnogi javni mediji,

kuće, škole,organi i organizacije, predstavnici lokalnih i državnih vlasti i mnogi drugi. Naša

država nema osjećaj ni za žrtve ni za memoralizaciju, to je užasavajuća istina. Uzmimo u obzir

činjenicu da na rijetko kom od logora, osim što nema memorijalmne table ne postoji ni spomen-

ploča.


Borislav M.Marić

Magistar filoloških nauka

Comments

Popular posts from this blog

Prijavi se na "Malu Školu Kritičkog Promišljanja Prošlosti"

  Da li ste zainteresovani da čujete i drugu stranu prošlosti? Da li vjerujete svemu što učite u školi? Koliko vas je formalno obrazovanje podsticalo na kritičko razmišljanje i kako politika utiče na to što učite? Ukoliko želite da propitate ova pitanja, prijavite se za učešće na  "Malu školu kritičkog propitivanja prošlosti"  koja će se održati od  15-17.11.2024. godine u Prijedoru. Pravo na učešće imaju osobe sa područja Bosne i Hercegovine, Srbije, Hrvatske i Crne Gore starosti  od 16 do 30 godina.  Krajnji rok za prijave:  08.11.2024. Formular za prijavu je na sledećem  linku: link za prijavu Učesnici_e će kroz dvodnevnu radionicu imati priliku da se upoznaju sa osnovnim teorijskim konceptima tranzicione pravde, društvenim iskustvima prevazilaženja traumatične prošlosti, razvijanjem kritičkog razmišljanja prema društveno-političkim dešavanjima u prošlosti, te kako pojedinac/ka mogu da doprinesu navedenim procesima. Takođe, učesnic...

Poziv na učešće na petom Antifašističkom kampu

Centar za mlade KVART organizuje peti Antifašistički kamp u Kozarcu, Prijedoru i ovom prilikom pozivamo sve antifašistički orijentisane mlade osobe da se prijave. Kamp će se održati od 01.08.2024.-06.08.2024. u Kozarcu, Prijedoru, a pravo na učešće imaju sve osobe iz Bosne i Hercegovine, Srbije, Hrvatske i Crne Gore od 18 do 30 godina. Učesnici i učesnice će kroz šestodnevni program imati priliku da slušaju predavanja o Antifašizmu i fašizmu, istorijskom revizionizmu i njegovim posljedicama, političkoj snagi antifašizma danas, kao i novom talasu fašizma u Evropi i svijetu. Pored predavanja i radionica, učesnici i učesnice će imati priliku da posjete spomenike i da čuju o tim mjestima i njihovom značaju. Prijave su otvorene do 26.07.2024., te će odabrani učesnici biti obaviješteni 27.07. i 28.07.2024. Troškove puta, smještaja i hrane snosi Centar za mlade KVART.  Formular za prijavu je na ovom linku  .  Radujemo se vašim prijavama! :)

Poziv za studijsku posjetu "Put sjećanja na djecu stradalu u ratu"

Centar za mlade "KVART" organizuje s tudijsku posjetu   "Put sjećanja na djecu stradalu u ratu" u svrhu memoralizacije stradanja djece u ratu u Bosni i Hercegovini od 1992-1995. godine. Studijska posjeta će se održati od 13.05.2024 - 18.05.2024 . Studijska posjeta će početi u Prijedoru, 13.05.2024., a nastaviće će u Banjoj Luci, Maglaju, Sarajevu, Konjicu i Vitezu gdje ćemo posjetiti spomenike za ubijenu djecu, ali i predstavnike inicijativa koje se bave memoralizacijom stradanja djece. Noćenja su organizovana u Prijedoru, Vitezu i Sarajevu, s tim da ćemo ostale lokacije posjetiti u vidu dnevnih izleta. Prijave su otvorene za sve mlade zainteresovane osobe od 18-30 godina starosti iz Bosne i Hercegovine , a i regiona ( Srbija, Crna Gora, Hrvatska ). Prijave su otvorene do 07.05.2024 godine. Troškove putovanja, smještaja i hrane snosi Centar za mlade Kvart. Prijaviti se možete putem ovog linka.